This website uses cookies to improve user experience and extract anonymous data about page views. For more information please refer to our cookie policy
OK



Night Fever Designing Club Culture 1960 – Today | Shortcuts

WEB TV / SHORTCUTS



share


Night Fever  Designing Club Culture 1960 – Today

07.06 — 13.10.2019

 

an exhibition by the Vitra Design Museum and ADAM – Brussels Design Museum

 

Centro per l’arte contemporanea Luigi Pecci is delighted to present Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today, an exhibition produced by the  Vitra Design Museum and ADAM – Brussels Design Museum that arrives at Pecci as the only Italian venue. The polyhedral and multidisciplinary project, with a specific focus on architecture and design, represents once again the attention of the Centro to the many languages of contemporaneity, and the more recent aim to investigate the non-conventional areas of knowledge to collect and deepen the testimonies of counter-culture.

 

Nightclubs are epicenters of contemporary culture. During the 21st century they questioned the prefix codes of collective leisure and allowed to experiment alternatives lifestyles. In nightclubs we see the most advanced design, graphic and fashion, lights, sound and special effects manifest as one to create a modern Gesamtkunstwerk.

 

Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today considers the history of clubbing, with examples ranging from Italian clubs of the 1960s, created by the protagonists of Radical Design, to the legendary Studio 54 created by Ian Schrager in New York (1977-80); from the Les Bains Douches by Philippe Starck in Paris (1978) to the more recent Double Club in London (2008), by the German artist Carsten Höller for Fondazione Prada. The exhibition features films, vintage photographs, posters, clothing and artworks, as well as a series of light and sound installation, which will take visitors on a fascinating journey through a world of glamour, subcultures and in search of the night that never ends.

 

Represented artists, designers and architects (selection):

François Dallegret, Gruppo 9999, Halston, Keith Haring, Arata Isozaki, Grace Jones, Ben Kelly, Bernard Khoury, Mark Leckey, Miu Miu, OMA (Office for Metropolitan Architecture), Peter Saville, Studio65, Roger Tallon, Andy Warhol.

 

Represented clubs (selection):

The Electric Circus, New York 1967; Space Electronic, Firenze 1969; Il Grifoncino, Bolzano 1969; Studio 54, New York 1977; Paradise Garage, New York 1977; Le Palace, Parigi 1978; The Saint, New York 1980; The Haçienda, Manchester, 1982; Area, New York 1983; Palladium, New York 1985; Tresor, Berlino 1991; B018, Beirut 1998; Berghain, Berlino, 2004.

 

Curators:

Jochen Eisenbrand, capo-curatore; Meike Wolfschlag e Nina Steinmüller, assistenti curatrici (Vitra Design Museum) | Catharine Rossi, co-curatrice (Kingston University London) | Katarina Serulus, co-curatrice (ADAM – Brussels Design Museum). 

 

Elena Magini, associate curator (Centro Pecci)

 

 







WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY
Ren Hang. Nudi | intervista a Cristiana Perrella

Ren Hang. Nudi

a cura di Cristiana Perrella

04 giugno —30 agosto 2020

 

Esplicito ma anche poetico, il lavoro dell’acclamato fotografo e poeta cinese Ren Hang (1987– 2017) è esposto per la prima volta in Italia con una selezione di 90 fotografie, accompagnate da un portfolio che documenta il backstage di uno shooting di Ren Hang nel Wienerwald nel 2015 e un’ampia sezione di libri rari sul suo lavoro. Ren Hang è noto soprattutto per la sua ricerca su corpo, identità, sessualità e rapporto uomo-natura, che ha per protagonista una gioventù cinese nuova, libera e ribelle. Per lo più nudi, i suoi soggetti appaiono su un tetto tra i grattacieli di Pechino, in una foresta di alberi ad alto fusto, in uno stagno con fiori di loto, in una vasca da bagno tra pesci rossi che nuotano oppure in una stanza spoglia, i loro volti impassibili, le loro membra piegate in pose innaturali. Cigni, pavoni, serpenti, ciliegie, mele, fiori e piante sono utilizzati come oggetti di scena assurdi ma dal grande potere evocativo. Sebbene spesso provocatoriamente esplicite nell'esposizione di organi sessuali e nelle pose, che a volte rimandano al sadomasochismo e al feticismo, le immagini di Ren Hang risultano di difficile definizione, scottanti e allo stesso tempo pure, permeate da un senso di mistero e da un’eleganza formale tali da apparire poetiche e, per certi versi, melanconiche. I corpi dei modelli – tutti simili tra loro, esili, glabri, dalla pelle bianchissima e i capelli neri, rossetto rosso e unghie smaltate per le donne – sono trasformati in forme scultoree dove il genere non è importante. Piuttosto che suscitare desiderio, queste immagini sembrano voler rompere i tabù che circondano il corpo nudo, sfidando la morale tradizionale che ancora governa la società cinese. In Cina infatti, il concetto di nudo non è separabile da quello di pornografia e il nudo, come genere, non trova spazio nella storia dell’arte. Le fotografie di Ren Hang sono state per questo spesso censurate. “Siamo nati nudi…io fotografo solo le cose nella loro condizione più naturale” (Ren Hang).


WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

WEB TV / PECCI CONTEMPORARY

see also
EXHIBITIONS
June 07—October 13, 2019
Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today